Werk op opusnummer
De zigeuners, sans. op (1919-20)
Opera naar Aleksander Poesjkin; verloren gegaan.
Menuet, prelude en intermezzo, sans op. (1919-20)
Scherzo in fis klein, op.1 (1919)
Acht Preludes, op.2 (1919-20)
Vijf Preludes, sans op. (1919-21)
Ik heb lang op jou gewacht (Rimsky-Korsakov), sans op. (1921)
Bewerking voor orkest van een lied uit Nikolai Rimsky-Korsakov's opus 40 cyclus.
Thema met variaties in Bes, op.3 (1921-22)
voor orkest
Arrangement:
Thema met variaties in Bes, Op.3a
Bewerking voor piano door de componist.
Twee Fabels van Krylov, op.4 (1922)
Twee liederen voor mezzo-sopraan en orkest, op teksten van Ivan Krylov.
1. De krekel en de mier
2. De ezel en de nachtegaal
Arrangement:
Bewerking voor mezzo-sopraan en piano door de componist.
Drie fantastische dansen, op.5 (1920)
Suite voor twee piano's in fis klein, op.6 (1922)
Scherzo in Es, op. 7 (1923-24)
voor orkest met piano
Arrangement:
Bewerking voor piano door de componist.
Eerste Pianotrio in c klein, op. 8 (1923)
Drie stukken voor cello en piano, op.9 (1923-24)
1. fantasie in fis klein
2. prelude in a klein
3. scherzo in C
Eerste symfonie in f klein, op.10 (1923-25)
Twee stukken voor strijkoctet, op.11 (1924-25)
1. prelude in d klein
2. scherzo in g klein
Eerste Pianosonate, op.12 (1926)
Aforismen, op. 13 (1927)
Tweede symfonie in B, op.14 (1927)
"Aan oktober"
voor koor en orkest; tekst: Aleksander Bezymenski.
De Neus, op.15 (1927-28)
Opera in drie akten (vijftien scènes); tekst: E. Zamjatin, G. Jonin, Aleksander Prejs en Dmitri Sjostakovitsj, naar De Neus van Gogol.
Arrangementen:
Bewerking voor zangstemmen en piano door de componist;
Suite uit de opera 'De Neus', op.15a (1928)
Tahiti Trot, op.16 (1927)
Orkesttranscriptie van de foxtrot "Tea for Two" van Vincent Youmans.
Twee stukken van Scarlatti, op.17 (1928)
Transcriptie voor blazers.
Het nieuwe Babylon, op.18 (1928-29)
Muziek bij de stomme film Het nieuwe Babylon; regie: G. Kozintsev en L. Trauberg.
De wandluis, op.19 (1929)
Muziek bij het toneelstuk De wandluis van Vladimir Majakovski.
Arrangement:
Bewerking voor zangstemmen en piano door de componist.
Derde symfonie in Es, op.20 (1929)
"De Eerste Mei"
voor koor en orkest; tekst: S. Kirssanov
Arrangement:
Bewerkt door de componist voor koor en piano.
Zes romances op teksten van Japanse dichters, op.21 (1928-32)
voor zangstem(tenor) en orkest
Arrangement:
Bewerking voor zangstem en piano door de componist, op.21a.
1. Liefde
2. Vóór de zelfmoord
3. Onbescheiden blik
4. Voor de eerste en laatste keer
5. Liefde zonder hoop
6. De dood
De Gouden Eeuw, op.22 (1929-30)
Ballet in 3 akten naar een libretto van Aleksander Ivanovski.
Arrangement:
Suite uit het ballet 'De Gouden Eeuw', op.22a
Ouverture en Finale in C, op.23 (1929)
Twee stukken voor de opera Columbus van Erwin Dressel.
Het schot, op.24 (1929)
Muziek bij het toneelstuk Het schot van Aleksander Besymenski.
Nieuw land onder de ploeg, op.25 (1930)
Muziek bij het toneelstuk van A. Korbenko en N. Lvov.
Alleen, op.26 (1930-31)
Muziek bij de film Alleen; regie: G. Kozintsev en L. Trauberg.
De Bout, op.27 (1930-31)
Ballet in 3 akten, naar een libretto van Vladimir Smirnov
Arrangement:
Suite uit het ballet 'De Bout', op.27a (1931)
Heers, Brittannia!, op.28 (1931)
Muziek bij het toneelstuk Heers, Brittannia! van A. Pjotrovski.
Lady Macbeth uit het district Mtsensk, op.29 (1930-32)
Opera in 4 akten (9 scènes); tekst: Aleksander Prejs en Dmitri Sjostakovitsj, naar de novelle 'Lady Macbeth uit het district Mtsensk' van Nikolaj Ljeskov
Gouden bergen, op.30 (1931)
Muziek bij de film Gouden bergen; regie: S. Joetkjevitsj.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Gouden bergen', op.30a
Voorwaardelijk geëxecuteerd, op.31 (1931)
Muziek voor de revue Voorwaardelijk geëxecuteerd van V. Vojevodin en E. Kis.
Arrangementen:
Bewerking voor piano door de componist;
Suite uit de revue 'Voorwaardelijk geëxecuteerd', op.31a
Twee stukken voor strijkkwartet, sans op. (1931)
1. Elegie (transcriptie van Katerina's aria uit de eerste akte, derde scène van de opera Lady Macbeth uit het district Mtsensk, op.29).
2. Polka (transcriptie van de polka uit het ballet De Gouden Eeuw, op.22a).
Ouverture voor 'Het groene gilde', sans op. (1932)
Instrumentatie van de ouverture van de toneelmuziek voor 'Het groene gilde' van Ivan Dzerzjinski.
De Grote Bliksem, sans op. (1932)
Komische opera (onvoltooid) op tekst van Nikolaj Asejev
Psalmensymfonie (Stravinsky), sans op. (1930s)
Transcriptie voor piano vierhandig van Igor Stravinsky's 'Psalmensymfonie'.
Moderato voor cello en piano, sans op. (1934?)
Hamlet, op.32 (1931-32)
Muziek bij een toneelversie van William Shakespeare's tragedie Hamlet.
Arrangement:
Suite uit de toneelmuziek bij 'Hamlet', op.32a (1932)
Het tegenplan, op.33 (1932)
Muziek voor de film Het tegenplan; regie: F. Ermler en S. Joetkjevitsj.
24 Preludes, op.34 (1932-33)
Eerste Pianoconcert in c klein, op.35 (1933)
voor piano, trompet en strijkorkest.
Het sprookje van de Pope en zijn knecht Balda, op.36 (1933-34)
Muziek voor een tekenfilm naar het sprookje van Aleksander Poesjkin. De film, onder regie van M. Tsjechanovski, werd niet voltooid.
Menselijke komedie, op.37 (1933-34)
Muziek bij een toneelstuk van Pavel Soetsjotin, naar Comédie Humaine van Honoré de Balzac.
Eerste suite voor jazzorkest, sans op. (1934)
1. Wals
2. Polka
3. Foxtrot (Blues)
Liefde en haat, op.38 (1934)
Muziek voor de film Liefde en Haat; regie: A. Hendelstein.
De heldere beek, op.39 (1934-35)
Ballet in 3 akten, naar een libretto van F. Lopoetsjov en A. Pjotrovski.
Arrangement:
Suite uit het ballet 'De heldere beek', op.39a (1945)
Cellosonate in d klein, op.40 (1934)
Maksims jeugd, op.41(I) (1934-35)
Muziek voor de eerste film van de 'Maksim Trilogie', Maksims jeugd, onder regie van G. Kozintsev en L. Trauberg.
Vriendinnen, op.41(II) (1934-35)
Muziek voor de film Vriendinnen; regie: L. Arnstam.
Vijf fragmenten, op.42 (1935)
voor orkest
Vierde symfonie in c klein, op.43 (1935-36)
Arrangement:
Bewerking door de componist voor twee piano's (1936)
Gegroet, Spanje, op.44 (1936)
Muziek voor het toneelstuk Gegroet, Spanje van Aleksander Afinogenov.
Maksims terugkeer, op.45 (1936-370
Muziek voor de tweede film van de 'Maksim Trilogie', Maksims terugkeer, onder regie van G. Kozintsev en L. Trauberg.
Vier romances op gedichten van Poesjkin, op.46 (1936-37)
voor bas en piano; tekst: Aleksander Poesjkin.
1. Wedergeboorte
2. Tot een jonge man, bitter snikkend
3. Voorgevoel
4. Stanzen
Arrangement:
Drie romances op gedichten van Poesjkin, op.46a (1937)
Gedeeltelijke bewerking van op.46 voor bas en orkest.
1. Wedergeboorte
2. Tot een jonge man, bitter snikkend
3. Voorgevoel
Vijfde symfonie in d klein, op.47 (1937)
Arrangement:
Bewerking voor piano van het Scherzo door de componist.
De dagen van Volotsjajev, op.48 (1936-37)
Muziek voor de film De dagen van Volotsjajev; regie: G. en S. Vassiljev.
De Internationale, sans op. (1937)
Eerste Strijkkwartet in C, op.49 (1938)
Tweede suite voor jazzorkest, sans op. (1938)
1. Mars
2. Eerste dans
3. Tweede dans
4. Kleine polka
5. Lyrische wals
6. Eerste wals
7. Tweede wals
8. Finale
De Vyborg-kant, op.50 (1938)
Muziek voor de laatste film van de 'Maksim Trilogie', De Vyborg-kant, onder regie van G. Kozintsev en L. Trauberg.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Maksim Trilogie', op.50a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1961.
Vrienden, op.51 (1938)
Muziek voor de film Vrienden; regie: L. Arnstam.
De grote staatsburger (deel 1), op.52 (1937)
Muziek voor deel 1 van de film De grote staatsburger; regie: F. Ermler.
Man met geweer, op.53 (1938)
Muziek voor de film Man met geweer; regie: S. Joetkjevitsj.
Wiener Blut (Johann Strauss), sans op. (1938)
Nieuwe orkestratie van Johann Strauss' operette Wiener Blut.
Vergnügungszug (Johann Strauss), sans op. (1940)
Instrumentatie van de polka Vergnügungszug.
Zesde symfonie in b klein, op.54 (1939)
De grote staatsburger (deel 2), op.55 (1938-39)
Muziek voor deel 2 van de film De grote staatsburger; regie: F. Ermler.
Het domme muisje, op.56 (1939)
Muziek voor een tekenfilm, gebaseerd op het kindersprookje Het sprookje van het domme muisje van S. Marsjak, onder regie van M. Tsechanovski.
Pianokwintet in g klein, op.57 (1940)
Boris Godoenov (Moessorgski), op.58 (1939-40)
Instrumentatie van Modest Moessorgski's opera Boris Godoenov.
Opera in 4 akten met een proloog en tien scènes. Libretto: Moessorgski.
Koning Lear, op.58a (1940)
Muziek bij Grigori Kozintsev's toneelbewerking van William Shakespeare's tragedie Koning Lear.
De avonturen van Korsinkina, op.59 (1940)
Muziek voor de film De avonturen van Korsinkina; regie: K. Mints.
Drie stukken voor vioolsolo, sans op. (1940)
1. Prelude
2. Gavotte
3. Wals
Gelofte aan de volkscommissaris, sans op. (1941)
of De grote dag is aangebroken
Lied voor bassolo, koor en piano; tekst: V. Sajanov.
27 Romances en liederen, sans op. (1941)
Lied van de garde-divisie, sans op. (1941)
voor bassolo, koor en piano; tekst: L. Rachmilevitsj.
Polka voor twee harpen in fis klein (Balakirev), sans op. (1941)
Bewerking van de polka van Mili Balakirev voor twee harpen.
Zevende symfonie in C, op.60 (1941)
("Leningrad")
Arrangement:
Bewerking voor piano door de componist.
De Spelers, sans op. (1941-42)
Opera (onvoltooid) naar het verhaal 'De spelers' van Nikolaj Gogol.
De viool van Rotschild (Flejsjman), sans op. (1941-44)
Voltooiing en instrumentatie van de opera 'De viool van Rotschild' van Veniamin Flejsjman.
Mars voor blaasorkest, sans op. (1941)
Tweede Pianosonate in b klein, op.61 (1943)
Zes romances op teksten van Engelse dichters, op.62 (1942)
Zes liederen voor lage mannenstem en piano.
Teksten: Sir Walter Raleigh (nr.1), Robert Burns (nrs. 2, 3, 4), William Shakespeare (nr.5) en volkspoëzie (nr.6).
Arrangementen:
Zes romances op teksten van Engelse dichters, op.62a (1943)
Bewerking van op.62 voor symfonie-orkest.
[ zie ook op.140 ]
1. Aan de zoon
2. Onder de besneeuwde velden
3. Macpherson vóór de executie
4. Jenny
5. Sonnet 66
6. Koninklijke rit
Vaderstad Leningrad, op.63 (1942)
Muziek voor het muziektheaterstuk Vaderland voor tenor- en bassolo, koor en orkest.
Acht Engelse en Amerikaanse Volksliederen, sans op. (1943)
voor zangstemmen en orkest
Zoja, op.64 (1943-44)
Muziek voor de film Zoja; regie: L. Arnstam.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Zoja', op.64a
National Anthem Contest Entries:
-
Patriotic Song or Glory to our Soviet Motherland, sans op. (1943)
Anthem for mixed chorus and piano, with lyric by Yevgeni Dolmatovsky, submitted as an entry for the new Soviet National Anthem contest.
-
Song of the Red Army, sans op. (1943)
Anthem written in collabaration with Aram Khachaturyan, submitted as a new Soviet National Anthem.
Achtste symfonie in c klein, op.65 (1943)
De Russische stroom, op.66 (1944)
Muziek voor de theaterproductie De Russische stroom, voor koor en orkest.
Scenario: I. Dobrovolski, M. Volpin en N. Erdmann.
Tweede Pianotrio in e klein, op.67 (1944)
Tweede Strijkkwartet in A, op.68 (1944)
Notenboek van een kind, op.69 (1944-45)
Suite van zeven eenvoudige stukken voor piano.
Negende symfonie in Es, op.70 (1945)
Gewone mensen, op.71 (1945)
Muziek voor de film Gewone mensen; regie: G. Kozintsev en L. Trauberg.
De lente-overwinning, op.72 (1945)
Muziek voor de theaterproductie De lente-overwinning, voor sopraan- en tenorsolo, koor en orkest.
1. De lantaarntjes
2. Wiegeliedje
3. De overwinning
De eerste twee liederen zijn gebaseerd op teksten van Michail Svetlov; het derde op een tekst van Jevgeni Dolmatovski.
Arrangement:
Twee Liederen
Bewerking door de componist van twee liederen uit Victorious Spring, op.72, voor zangstemmen en piano.
1. Wiegeliedje
2. De lantaarntjes
Derde Strijkkwartet in F, op.73 (1946)
Lied van het Vaderland, op.74 (1947)
voor solostemmen, koor en orkest, op teksten van Leonid Radin, Vasili Lebedev-Koematsj, Pyotr Parfenov and Boris Kornilov.
De jonge garde, op.75 (1947-48)
Muziek voor de film naar Aleksander Fadejevs roman De jonge garde; regie: S. Gerasimov.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'De jonge garde', op.75a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1951.
Pirogov, op.76 (1947)
Muziek voor de film Pirogov; regie: G. Kozintsev.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Pirogov', op.76a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1951.
Eerste Vioolconcert in a klein, op.77 (1947-48)
Mitsjoerin, op.78 (1948)
Muziek voor de film Mitsjoerin; regie: A. Dovzjenko.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Mitsjoerin', op.78a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1964.
Uit de Joodse Volkspoëzie, op.79 (1948)
Liederencyclus voor sopraan, alt, tenor en piano
Arrangement:
Uit de Joodse Volkspoëzie, op.79a
Bewerking van op.79 voor sopraan, alt, tenor en orkest
1. Dodenklacht
2. Wiegelied
3. Zoontje, mooiste
4. Afscheid
5. Waarschuwing
6. De verlaten vader
7. De grote nood
8. Winter
9. Het mooie nieuwe leven
10. Lied van de herderin
11. Het geluk
Ontmoeting aan de Elbe, op.80 (1948)
Muziek voor de film Ontmoeting aan de Elbe; regie: G. Aleksandrov.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Ontmoeting aan de Elbe', op.80a.
Vrolijke mars, sans op. (1949)
voor twee piano's vierhandig.
Tarantella en Prelude, sans op. (1950/54)
voor twee piano's vierhandig.
Het Lied van de Wouden, op.81 (1949)
Oratorium voor tenor, bas, koor, kinderkoor en orkest op een tekst van Jevgeni Dolmatovski.
De val van Berlijn, op.82 (1949)
Muziek voor de film De val van Berlijn; regie: M. Tsjiaoereli.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'De val van Berlijn', op.82a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1949.
Eerste balletsuite, sans op. (1949)
1. Lyrische Wals
2. Dans
3. Romance
4. Polka
5. Schertswals
6. Galop
Vierde Strijkkwartet in D, op.83 (1949)
Twee romances op teksten van Lermontov, op.84 (1950)
Twee liederen op teksten van Mikhail Lermontov, voor mannenstem en piano.
1. Ballade
2. Ochtend in de Kaukasus
Bjelinski, op.85 (1950)
Muziek voor de film Bjelinski; regie: G. Kozintsev.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Bjelinski', op.85a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1960.
Tweede balletsuite, sans op. (1951)
1. Wals
2. Adagio
3. Polka
4. Sentimentele Wals
5. Lentewals
6. Finale (Galop)
Vier liederen op teksten van Dolmatovski, op.86 (1951)
voor zangstem en piano; teksten: Jevgeni Dolmatovski.
1. Ons vaderland hoort het
2. Hij bemint me, hij bemint me niet
3. Help me
4. Wiegeliedje
Ons vaderland hoort het, op.86 nr.1
Bewerking door de componist van op.86 nr.1 voor solo en koor.
24 Preludes en Fuga's, op.87 (1950-51)
Tien liederen op teksten van revolutionaire dichters van eind 19e en begin 20e eeuw, op.88 (1951)
voor koor a capella; teksten: L. Radin, J. Tarassova, A. Gmyrjev, A. Kots en V. Tan-Bogoras.
Tien Russische Volksliederen, sans op. (1951)
voor solostemmen, koor en orkest.
Het onvergetelijke jaar 1919, op.89 (1951)
Muziek voor de film Het onvergetelijke jaar 1919; regie: M. Tsjiaoereli.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Het onvergetelijke jaar 1919', op.89a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1954.
Over ons vaderland straalt de zon, op.90 (1952)
Cantate voor koor, kinderkoor en orkest op een tekst van Jevgeni Dolmatovski.
Vier monologen op gedichten van Poesjkin, op.91 (1952)
voor bas/bariton en piano; teksten: Aleksander Poesjkin.
1. Fragment
2. Wat vind je van mijn naam?
3. In de diepte van de Siberische mijnen
4. Afscheid
Derde balletsuite, sans op. (1952)
1. Wals
2. Galop
3. Dans
4. Elegie
5. Wals
6. Galop
Vijfde Strijkkwartet in Bes, op.92 (1952)
Griekse liederen, sans op. (1952-53)
Vier liederen voor zangstem en piano.
Poppendansen, sans op. (1952)
Suite van zeven pianosolo's voor kinderen, deels transcripties uit de balletten.
Moerzilka, sans op.
Een kort ongedateerd stuk voor piano.
Tiende symfonie in e klein, op.93 (1953)
Arrangement:
Bewerking voor twee piano's door de componist.
Concertino voor 2 piano's in a klein, op.94 (1953)
Vierde balletsuite, sans op. (1953)
1. Inleiding
2. Wals
3. Scherzo
Lied van de stromen, op.95 (1954)
of Eenheid
Muziek voor de documentairefilm Eenheid; regie: Joris Ivens.
Feestouverture in A, op.96 (1954)
De horzel, op.97 (1955)
Muziek voor de film naar de roman De horzel van Ethel Lilian Voynich; regie: A. Fejntsimmer.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'De horzel', op.97a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1955.
Tarantella voor twee piano's
Bewerking door de componist van op.97a Nr.3 voor twee piano's.
Vijf romances op teksten van Jevgeni Dolmatovski, op.98 (1954)
voor bas en piano; teksten: Jevgeni Dolmatovski.
1. Dag van ontmoeting
2. Dag van bekentenissen
3. Dag van kwetsingen
4. Dag van vreugde
5. Dag van herinneringen
Het eerste echelon, op.99 (1955-56)
Muziek voor de film Het eerste echelon; regie: M. Kalatosov.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Het eerste echelon', op.99a
Spaanse liederen, op.100 (1956)
voor sopraan en piano.
1. Adieu, Granada
2. Sterretje
3. Eerste ontmoeting
4. Rondo
5. De vrouw met de zwarte ogen
6. Droom
Zesde Strijkkwartet in G, op.101 (1956)
Tweede Pianoconcert in F, op.102 (1957)
Variaties over een thema van Glinka, sans op. (1957)
Elfde symfonie in g klein, op.103 (1957)
"Het jaar 1905"
Twee Russische volksliederen, op.104 (1957)
voor koor a capella.
Moskou, Tsjerjomoesjki, op.105 (1958)
Operette in 3 akten, op tekst van Vladimir Mass en M. Tsjervinski.
Chovansjtsjina (Moessorgski), op.106 (1958-59)
Bewerking en instrumentatie van Modest Moessorgski's opera 'Chovansjtsjina'.
Eerste Celloconcert in Es, op.107 (1959)
Zevende Strijkkwartet in fis klein, op.108 (1960)
Satires, op.109 (1960)
Ondertitel: "Beelden uit het verleden"
Liederencyclus voor sopraan en piano, op teksten van Sasja Tsjorny.
1. Aan de criticus
2. Voorjaarsontwaken
3. Het nageslacht
4. Misverstand
5. Kreutzersonate
Achtste Strijkkwartet in c klein, op.110 (1960)
Arrangement:
Kamersymfonie, op.110a,
Bewerking voor strijkorkest van het Achtste Strijkkwartet, op.110, door Rudolf Barshai (1960).
Het Klokkenspel van Novorossisk, sans op. (1960)
Vijf dagen, vijf nachten, op.111 (1960)
Muziek voor de film Vijf dagen, vijf nachten; regie: Leo Arnstam.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Vijf dagen, vijf nachten', op.111a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1961.
Twaalfde symfonie in d klein, op.112 (1960-61)
"Het jaar 1917"
Arrangement:
Bewerking voor piano vier handen door de componist.
Liederen en dansen van de dood (Moessorgski), sans op. (1962)
Instrumentatie van de liederencyclus 'Liederen en dansen van de dood' van Modest Moessorgski.
Dertiende symfonie in bes klein, op.113 (1962)
"Babi Jar"
voor bassolo, mannenkoor en orkest; tekst: Jevgeni Jevtoesjenko.
Teksten
Arrangement:
Bewerking voor zangstemmen en piano door de componist.
Katerina Ismajlova, op.114 (1955-63)
Bewerking van de opera Lady Macbeth uit het district Mtsensk, op.29.
Tekst: I. Glückmann en Dmitri Sjostakovitsj.
Arrangement:
Five Entr'actes from "Katerina Izmailova", op. 114a
Ouverture op Russische en Kirgizische volksmelodiën in C, op.115 (1963)
Hamlet, op.116 (1963-64)
Muziek voor de film van William Shakespeare's drama Hamlet; regie: G. Kozintsev.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Hamlet', op.116a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1964.
Negende Strijkkwartet in Es, op.117 (1964)
Tiende Strijkkwartet in As, op.118 (1964)
Arrangement:
Symfonie voor strijkers, op.118a,
Bewerking van het Tiende Strijkkwartet, op.118, door Rudolf Barshai.
De terechtstelling van Stepan Razin, op.119 (1964)
Cantate voor bas, koor en orkest op tekst van Jevgeni Jevtoesjenko.
Een jaar als een leven, op.120 (1965)
Muziek voor de film Een jaar als een leven; regie: G. Rosjal.
Arrangement:
Suite uit de filmmuziek 'Een jaar als een leven', op.120a, samengesteld door Lev Atovmjan in 1969.
Vijf romances op teksten uit "Krokodil", op.121 (1965)
Liederencyclus voor bas en piano op gedichten van lezers van het satirische magazine Krokokil.
1. Eigenhandige verklaring
2. Moeilijk vervulbare wens
3. Gezond verstand
4. Irinka en de herder
5. Overdreven enthousiasme
Elfde Strijkkwartet in f klein, op.122 (1966)
Voorwoord tot mijn complete oeuvre en enkele korte gedachten betreffende dit voorwoord, op.123 (1966)
voor bas en piano; tekst: Dmitri Sjostakovitsj.
Twee Koren (Davidenko), op.124 (1963)
Instrumentatie van de koren van Aleksander Davidenko.
Concert voor cello en orkest (Schumann), op.125 (1963)
Herinstrumentatie van het 'Concert voor cello en orkest', opus 129 van Robert Schumann.
Tweede Celloconcert in G, op.126 (1966)
Zeven romances op gedichten van Aleksander Blok, op.127 (1967)
Suite voor sopraan, viool, cello en piano; teksten: Aleksander Blok.
1. Lied van Ophelia
2. Gamajoen, de profetenvogel
3. We waren samen
4. De stad slaapt
5. Storm
6. Geheimzinnige tekens
7. Muziek
Lente, lente, op.128 (1967)
Lied voor bas en piano, op een tekst van Aleksander Poesjkin.
Tweede vioolconcert in cis klein, op.129 (1967)
Treur- en Triomfprelude, op.130 (1967)
"Ter herinnering aan de helden van de slag om Stalingrad"
Symfonisch gedicht 'October' in c klein, op.131 (1967)
Sofia Perovskaja, op.132 (1967)
Muziek voor de film Sofia Perovskaja; regie: Leo Arnstam.
Twaalfde Strijkkwartet in Des, op.133 (1968)
Vioolsonate, op.134 (1968)
Eerste concert voor cello en orkest (Tisjtsjenko), sans op. (1969)
Herinstrumentatie van Boris Tisjtsjenko's 'Eerste concert voor cello en orkest', opus 23.
Veertiende symfonie in g klein, op.135 (1969)
Symfonische liederencyclus voor sopraan- en bassolo en striikorkest; teksten: Federico García Lorca, Guillaume Apollinaire, Rainer Maria Rilke en William Kjoechelbeker.
Een heildronk op ons vaderland, sans op. (1944)
Lied voor tenorsolo, koor en piano; tekst: I. Oetkin.
De zwarte zee, sans op. (1944)
Lied voor bassolo, mannenkoor en piano; tekst: S. Alymov en N. Verchovski.
Ons lied, sans op. (1950)
Lied voor bassolo, koor en piano; tekst: K. Simonov.
Mars van de strijders voor vrede, sans op. (1950?)
voor tenorsolo, koor en piano; tekst: K. Simonov.
Kussen, sans op. (undated)
Lied voor bas en piano; tekst: Jevgeni Dolmatovski.
De oktober-dageraad, sans op. (1957)
Lied voor koor en piano; tekst: V. Charitonov.
Twee liederen, sans op. (1957)
Twee liederen voor koor en piano; tekst: V. Sidorov.
1. We koesteren de oktober-dageraad in onze harten
2. We zingen hulde aan ons land
Serenade (Braga), sans op. (1972)
Bewerking van de 'Serenade' van Gaetano Braga voor sopraan, mezzosopraan, viool en piano.
Antiformalistische rajok, sans op. (1948/57/65/68)
Trouw, op.136 (1970)
Acht balladen voor mannenkoor a capella; teksten: Jevgeni Dolmatovski.
1. Zoals in ongedachte tijden
2. De mensen geloofden in het vuur
3. De grote naam
4. De banier van de revolutie
5. Het moeizame zoeken naar schoonheid
6. Alles zou ik over hem willen weten
7. Zie wat voor mensen
8. Ontmoetingen van de jonge generatie
My Native Country, sans op. (1937-45/70)
A patriotic oratorio for narrator, soloists, chorus, and full orchestra.
Koning Lear, op.137 (1970)
Muziek voor de film van William Shakespeare's toneelstuk Koning Lear; regie: G. Kozintsev.
Dertiende Strijkkwartet in bes klein, op.138 (1970)
Mars van de Sovjetmilitie, op.139 (1970)
voor blaasorkest.
Zes romances op teksten van Engelse dichters, op.140 (1971)
Bewerking van op.62 voor bas en kamerorkest.
Vijftiende symfonie in A, op.141 (1971)
Arrangements:
Bewerking voor twee piano's door de componist.
Symphony No. 15 - Chamber version, op.141a (1972)
arranged by Viktor Derevianko and Mark Pekarsky
for violin, cello, piano/celesta, and percussion
Veertiende Strijkkwartet in Fis, op.142 (1973)
Zes romances op gedichten van Marina Tsvetajeva, op.143 (1973)
voor alt and piano
Arrangement:
Zes romances op gedichten van Marina Tsvetajeva, op.143a (1974)
Bewerking van op.143 voor alt en orkest.
1. Mijn verzen
2. Vanwaar deze tederheid?
3. Dialoog van Hamlet met zijn geweten
4. De dichter en de tsaar
5. Neen, sloeg de trommel ...
6. Aan Anna Achmatova
Vijftiende Strijkkwartet in es klein, op.144 (1974)
Suite op gedichten van Michelangelo Buenarotti, op.145 (1974)
Liederencyclus voor bas en piano.
Arrangement:
Suite op gedichten van Michelangelo Buenarotti, op.145a (1974)
Bewerking van op.145 voor bas en orkest.
1. Waarheid
2. Ochtend
3. Liefde
4. Scheiding
5. Hoorn
6. Dante
7. Aan de balling
8. Schepping
9. Nacht
10. De dood
11. Onsterfelijkheid
Es war einmal ein König (Beethoven), sans op. (1975)
Instrumentatie van het lied 'Es war einmal ein König' van Ludwig van Beethoven (opus 75,3).
Vier gedichten van kapitein Lebjadkin, op.146 (1975)
Vier liederen voor bas en piano op teksten van Fedor Dostojevski.
1. De liefde van kapitein Lebjadkin
2. De kakkerlak
3. Liefdadigheidsbal voor gouvernantes
4. Een verheven persoonlijkheid
Altvioolsonate, op.147 (1975)
Arrangementen:
Altvioolpartij bewerkt voor cello door zowel Daniil Shafran als door Iosif Feigelson;
Vioolsonate, op.147a: orkestratie van op.147 voor viool, strijkers en celesta door Vladimir Mendelssohn